سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرش ایران

مشکلات آهار و تکمیل

 مشکلات آهار و تکمیل

مشکلات سطح خاب فرش

الف) پرزدار بودن خاب فرش

میزان پرز سطح فرش بستگی به کیفیت نخ خاب و مراحل اولیه تولید نخ و نوع نخ اکریلیک مصرفی دارد.

در قسمت تکمیل چگونگی کارکرد دستگاه رایینگ نقش مهمی در کاهش پرز سطح خاب فرش دارد. زاویه برس، تعداد و سرعت ضربه زن، قدرت فن و سرعت عبور فرش و نظافت فیلترهای رایینگ در پرزگیری اهمیت دارد.

عامل دیگری که می تواند در پرزدهی فرش موثر باشد، دمای بیش از حد داخل خشک کن ماشین آهار است که دمای غیرمتعارف موجب آسیب دیدن نخ خاب می شود.

ب) سوختگی سطح خاب فرش

سوختگی و مات شدن سطح خاب فرش در مرحله بافت به دلیل کیفیت نخ خاب مصرفی و عملکرد نادرست تیغه ماشین بافندگی می تواند به وجود آید. در مرحله شیرینگ در صورت تنظیم نبودن سیلندر شیرینگ می تواند موجب سوختگی سطح خاب فرش شود.

ج) ناهمواری و خرابی سطح خاب فرش

در ماشین های جدید بافندگی ناهمواری سطح خاب نسبت به ماشین های قدیم خیلی کمتر شده است. در قسمت شیرینگ در صورت عدم دقت کارگر و خاب برداری نادرست و یا نداشتن برش سیلندر و تیغه تخت آن احتمال خرابی خاب فرش زیاد هست.

سفت شدن یا نمدی شدن سطح خاب فرش در صورت تنظیم نبودن زاویه برش سیلندر ممکن است به وجود آید.

سفت شدن یا نمدی شدن سطح خاب فرش در صورت تنظیم نبودن حرارت داخل خشک کن ماشین آهار و یا بالا بودن دمای سیلندر ماشین آهار ممکن است به وجود آید. سفت شدن سطح خاب بواسطه حرارت ماشین آهار معمولاً با تغییر رنگ کلی سطح خاب فرش همراه است.

د) دو خاب شدن سطح فرش

دو خاب شدن یا حالت سایه و روشن اغلب موارد ارتباطی با بافت فرش ماشینی شیرینگ ندارد و دلیل اصلی آن تنظیم نبودن حرارت ماشین آهار هست. این مشکل بیشتر در فصل سرد سال و زمانی که حرارت ماشین آهار افزایش داده می شود به وجود می آید.

حالت سایه روشن نامنظم روی سطح خاب ممکن است به دلیل نگهداری فرش در حالت نادرست و به مدت طولانی بعد از خروج فرش از ماشین آهار در خط تکمیل ایجاد شود. دو خاب شدن در فرش هایی که تراکم کمتر دارند بیشتر شایع است.