سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرش ایران

مشکلات فرش ماشینی

 

مشکلات فرش ماشینی برخی از عیوب ایجاد شده در هنگام بافت فرش ماشینی    :

یکی از عیوب بسیار شایع، "نبافت" یا به عبارتی بافته نشدن یک یا چند نخ خاب در یک نقطه از فرش است که می تواند به دلایلی از جمله پارگی نخ خاب حین بافت و یا عملکرد ناقص ژاکارد د رآن نقطه از فرش باشد. در این حالت، رفوگر نخ خاب رنگی مورد نظر را از بین ماسوره های مختلف نخ خاب انتخاب می کند، سپس نخ خاب را با دقت از سوراخ میانی دسته سوزن رفوگری عبور داده، از نوک سوزن بیرون می کشد. در ادامه، رفوگر سوزن را از پشت فرش در نقطه نبافت برزنت فرو کرده، از لابه لای نخ های تار و پود و در راستای عمود بر آن ها عبور می دهد.پس از بافته شدن محل نبافت، رفوگر با یک قیچی مخصوص نخ های اضافی را از روی فرش بریده و سطح محل بافته شده را با بقیه قسمت های فرش هم سطح می سازد.

 

مشکلات فرش ماشینی


یکی دیگر از عیوب، "خاب کندگی" است. در این حالت ارتفاع خاب فرش در یک ناحیه از فرش به شدت کوتاه بوده و گودی آن ناحیه نسبت به سطح کل فرش، به خوبی دیده می شود. مهمترین دلیل به وجود آمدن این عیب، زیاد بودن کشیدگی نخ های خاب آن نقطه از بافت می باشد که سبب می شود تا تغذیه نخ های خاب در آن ناحیه از فرش نسبت به سایر نقاط کمتر و محدودتر باشد. در این حالت رفوگر با بیرون آوردن نخ های خاب کوتاه در آن ناحیه، جای آنها را به روش فوق الذکر پر و ترمیم می کند.

"کم خابی" فرش همان طوری که از اسم آن مشخص است مربوط به کم بودن ارتفاع پایل قالی هاست. این عیب باعث کاهش درجه قالی گشته و ممکن است به علت موارد زیر به وجود آید  :

الف) در صورتی که یکی از قالی های تولیدی دارای ارتفاع خاب کمتری نسبت به قالی دیگر باشد، این عیب مربوط به تنظیم تیغه جدا کننده دو قالی است که از بین فاصله دو میز بالایی و پایینی که قالی ها بین آن قرار دارند و تیغه از بین فاصله عبور می کند، می باشد.

ب) در صورتی که دو قالی دارای ارتفاع خاب کمی باشند، این عیب مربوط به کم بودن فاصله بین دو میز می باشد و این عیب ممکن است در اثر اشتباه گذاردن اکستنترهای تشکیل دهنده قالی نیز باشد.

"چله پارگی" نیز می تواند یکی دیگر از عیوب فرش بافته شده باشد. در این حالت، رفوگر تعدادی از نخ های خاب اطراف آن نقطه از فرش را درمی آورد تا دو سر نخ های چله پاره شده آزاد و قابل گره زدن شوند. سپس با مقداری نخ چله اضافی از همان جنس و گره زدن هر یک از سرهای آن به یکی از سر نخ های چله پاره شده، آن ها را به یکدیگر متصل نموده، چله پاره شده را تعمیر می کند. درادامه، رفوگر نخ های خاب محل موردنظر در فرش را که برای یافتن سرهای چله و پیوند آن ها درآورده بود، آن ناحیه را ترمیم می کند.