سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرش ایران

هنر صنعت فرش

فرش یکی از پیچیده ترین و مدرن ترین زیراندازها یا منسوجات ساخت بشر است که سابقه تولید آن به بیش از سه هزار سال پیش برمیگردد. در واقع، فرش نوعی منسوج است که از در هم بافتن ماهرانه دسته های نخ به وجود می آید. هزاران سال قبل توده های الیاف حیوانی و گیاهی مانند پشم و پنبه با مهارت بالا به وسیله دست انسان به نخ تبدیل می شدند. بعد ها بشر دوک ریسندگی و سپس جرخ ریسندگی را برای تولید بیشتر نخ اختراع کرد. نخ ها با دقت تمام در هم تنیده می شدند و فرش شکل میگرفت.

آشنایی با فن رنگرزی سبب شد تا بشر نخ ها را متناسب با سلیقه خود رنگرزی نماید و اولین نقوش را بر تار و پود فرش به وجود آورد. رنگ بندی و نقوش به کار رفته به مرور زمان تکامل یافت و در نتیجه فرش از کف پوش صرف به کالایی برای بروز فرهنگ و هنر برخی ملل از جمله ایرانیان تبدیل شد. به عبارت دیگر، ایجاد طرح و نقش روی فرش، آن را تبدیل به محملی برای جوشش استعدادهای ناب هنری برگرفته از سنت ها و فرهنگ قوم بافنده نمود.

عمق تاثیر و نفوذ فرهنگ بافندگان هر منطقه بر مواد اولیه، رنگ بندی، نقوش و طرح های به کار رفته در بافت فرش را یافت که مواد اولیه و طرح و نقش آن به راحتی و با دقت زیاد، عقاید، باورها و سلایق بافندگان آنها را در ده ها سال پیش آشکار می سازند.

با ظهور انقلاب صنعتی و ماشینی شدن تولید انواع و اقسام کالاهایی که قبلا به صورت دستی ساخته می شدند، تولید صنعتی و ماشینی فرش نیز در اروپا آغاز شد. سیر تکاملی ساخت ماشین آلات فرش بافی طی 200 سال گذشته، منجر به آن شد که صنعت تولید فرش ماشینی به یکی از شاخه های مهم صنعت نساجی جهان بدل شود. امروز تلفیق تکنولوژی های نوین ماشین آلات مدرن، مواد اولیه مرغوب، هنر طراحی و تنوع در رنگ و اندازه و طرح، چنان جلوه های اعجاب انگیزی از فرش های ماشینی را خلق کرده است که هر بیننده ای را بی اختیار شیفته خود می سازد. نوآوری در مواد اولیه و طرح و توجه به سلایق متنوع مشتریان هر نقطه از جهان که برگرفته از فرهنگ آنان است، روز به روز تنور رقابت در صنعت فرش ماشینی را داغ تر می کند و تولید کنندگان و حتی کشورهای صادر کننده این محصول را به سبقت از یکدیگر ارغیب می نماید.

تولید فرش های زیبا و دستباف گونه از جمله فرش 700 شانه، فرش 1000 شانه، فرش 1200 شانه ساده ، فرش 1200 شانه گل برجسته و فرش 1500 شانه نتایج این تحولات عظیم در صنعت فرش می باشد.